4 veje til at forstå dine kunder bedre

Slå ørerne ud og lyt til dine kunder. Foto: Grafix007

Slå ørerne ud og lyt til dine kunder. Foto: Grafix007

Ved du, hvem dine kunder er, og hvad der motiverer dem? Hvad får dem til at købe en bog og hvor lang er deres beslutningsproces? Kan du uden at tøve svare på spørgsmål som disse, er du et godt stykke foran mange af dine konkurrenter. Du vil sikkert have lettere ved at finde emner der sælger, vælge omslag der hitter og ikke mindst finde de rette slagskanaler. Har du ikke svar på rede hånd, findes der selvfølgelig brancheundersøgelser du kan ty til, som fx IFKAs undersøgelser af bogkøberes adfærd. Men der er intet som førstehånds erfaringer, når det gælder netop din målgruppe. Derfor får du her fire tips til, hvordan du kan lave din egen lille markedsundersøgelse.

Besøg din boghandel. Sørg for at blive en regelmæssig gæst i din lokale boghandel. Lad dig inspirere af de nye bøger, de har på hylderne, men observer samtidig de andre kunder. Hvilke bøger fanger deres opmærksomhed og hvad vælger de. Lyt til hvad de spørger ekspedienterne om – du vil blive overrasket over, hvilket detektivarbejde boghandlerne nogle gange må udføre når de bliver stillet overfor en udfordring a la ”jeg leder efter en bog om børn, den har vist nok et blåt eller grønt omslag”. Husk selvfølgelig at være diskret – at blive blacklistet i samtlige boghandler i byen er ikke godt for salget.

Spørg dine venner og bekendte. Ikke bare hvad de læser – det er sikkert et tilbagevendende samtaleemne for dig – men også hvordan de har valgt bogen, hvor de har købt eller lånt den, om de kunne forestille sig at læse den som ebog etc. Du vil måske blive overrasket over svarene fra de af dine venner, der ikke er bogentusiaster i samme grad som dig selv.

Meningsmålinger. Sørg for jævnligt at lave smål polls på dit website. Simple spørgsmål med 3-5 svarmuligheder. For eksempel kunne det være interessant at vide ”hvor mange af de bøger, dine kunder har stående på hylderne, de har du læst” – alle, de fleste, cirka halvdelen, mindre end halvdelen?

Sociale medier. I dag har vi en unik mulighed for at komme i kontakt med vores kunder via facebook, twitter, blogs og et utal af andre sociale medier. Find de mest aktive fra din målgruppe og kom i tale med dem. Deltag i diskussionen, værdsæt deres input og vær ydmyg – undgå at overtrumfe og være den, der ved det hele. Lyt, lyt, spørg og svar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *