Aldrig mere underskudsgivende bøger

Da jeg for et par uger siden skulle lave et oplæg til en forandringsproces hos et forlag, genlæste jeg dele af brødrene Heaths “Switch – how to change things when change is hard”. En fantastisk bog.

Særligt en af bogens historier fik mig til at tænke. Den handler om olieselskabet BP. Om at de tilbage i slutningen af 80erne satte sig som mål at reducere omkostningerne ved at finde nye oliefelter til en femtedel. Det betød at antallet af prøveboringer, der ikke resulterede i oliefund skulle nedbringes drastisk. Indtil da havde man primært boret ud fra geologernes mavefornemmelse. De var ret gode til at vurdere sandsynligheden for oliefund, men der havde udviklet sig en kultur, hvor det var ok, at boringer ikke gav olie, da det blot ville blive opvejet af næste succesfulde boring. Hvis bare en ud af 10 boringer gav olie, opvejede det fint omkostningerne ved de 9 øvrige boringer.

Den kultur ønskede ledelsen at ændre. De overvejede forskellige mål: At halvere antallet af boringer uden olie eller at man ikke længere måtte lave risikofyldte boringer. Problemet var, at sådanne mål giver rum for fortolkning og man kunne stadig dække sig ind under, at andre boringer ville opveje boringer uden olie. Derfor satte ledelsen et drastisk mål: Ingen boringer uden olie. Ingen boringer uden olie overhovedet. Det gav naturligvis store protester, da det føltes som en umulighed. Men målet havde to konsekvenser:
1) Geologerne blev meget mere omhyggelige med deres data. Man skulle være helt sikker inden man begyndte at bore.
2) Der blev ikke foretaget boringer, blot fordi de blev anset for at være strategisk vigtige.
Resultatet blev ikke, at man aldrig mere lavede en boring uden at finde olie. Men antallet styrtdykkede.

Den historie fik mig til at tænke… Hvad nu hvis man brugte samme logik på et forlag: Ingen udgivelser, der ikke giver overskud. Punktum.

Forlagsbranchen er ikke det samme som oliebranchen. Det er umuligt at forudse en bogs succes eller fiasko. Det drejer sig om kunst. Indvendingerne er mange, men hvad nu hvis… Hvis vi aldrig måtte udgive en underskudsgivende bog igen, hvad skulle der så til?

  • Datagrundlaget skulle for det første blive langt bedre. Vi skulle analysere meget mere på, hvad der er gynger og karruseller.
  • Vi skulle måske teste mere inden bogen blev sat i produktion. Have et stort forbrugerpanel, der et par gange om året tager stilling til om de ville købe en bunke titler.
  • Vi skulle indgå flere salgsaftaler tidligt i udviklingsprocessen.
  • Vi skulle holde os til udelukkende at udgive til målgrupper, som vi kender og har salgskanalerne til.

Og hvad mere? Hvad mener du der skal til, hvis man aldrig igen skal udgive en underskudsgivende bog?

Foto af Kromkrathog via FreeDigitalPhotos.net

Comments

  1. says

    En bedre tilgang til design af bogen og bogens udstyr. Være modige og mere fremsynede ift design i stedet for kun at lave det man har gjort de sidste 20 år, eller efterligne det alle de andre gør. Coaching af forfatterne ift hvordan de selv kan være med til at markedsfør deres bog. Bedre planlagte og strømlinede marketingsstrategier som kan genbruges/tilpasses fra bog til bog. Mere fokuseret markedsføring af den enkelte titel til den rigtige målgruppe – og muligvis også udgive lidt færre titler på den bekostning.

  2. Marie Halkjær says

    Tusind tak for gode inputs, Malene.
    Særligt i forhold til marketingsstrategier, der kan genbuges og at finde den helt rigtige målgruppe, tror jeg, at der er meget at hente.

    /Marie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *