Benefits sælger flere bøger

Det er en kendt sag, at der i al markedsføring bør være fokus på nytten ved produktet frem for karakteristika (benefits frem for features). Dvs. hvad får jeg som kunde ud af at bruge produktet – jeg får mere tid, tjener flere penge, får mit barn til at holde op med at skrige eller bliver underholdt. Det samme gælder naturligvis i forhold til boghandlere (hvad vinder de ved at have bogen stående på hylden?) og pressen (hvordan kan de tilfredsstille læsernes ønsker?). 

Men åbenbart er det også videnskabeligt dokumenteret, hvorfor dette virker bedre. Neurologisk forskning viser således at tekster, der fortæller om nytten af et produkt, skaber samme effekt i hjernen, som hvis man allerede var den lykkelige ejer af produktet. Når man fokuserer på nytten skaber man altså en forventning, der er lige så stor en belønning, som produktet i sig selv.  

Så fortæl folk hvad de får ud af at købe din bog, ikke hvor lækker den er eller hvad den kan. Så får din tekst og dermed dit produkt større opmærksomhed fra potentielle kunder.  

Copyblogger har en god artikel om emnet, hvis du ønsker at få et par tips til, hvordan man skriver tekster med fokus på benefits.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *