Brandet betyder mere end du tror

Ikke mange forlag har så stærkt et brand, at køberne udvælger titler på baggrund af, hvilket forlag de er udgivet på. Langt de fleste er fuldstændig ligeglade – det er forfatteren, der er brandet. Men det gør på ingen måde forlagsbrandet overflødigt. Det har nemlig andre og mindst lige så vigtige formål: at tiltrække de dygtigste forfattere, at stille garanti blandt boghandlere og andre indkøbere samt give et lille forspring blandt anmelderne.

Når forfattere skal vælge, hvilket forlag de vil overgive deres hjertebarn til, så er det selvfølgelig afgørende, at de ser at forlaget udgiver velredigerede og velproducerede bøger. Et forlag, der for hver lækker bog, udgiver to der er mere tvivlsomme, ville jeg heller ikke selv sætte min lid til. Uanset om de så tilbød en halv procent mere i royalty.

Også hos boghandlere og anmeldere betyder forlagsnavnet noget. Det kan få dem til at bruge de to sekunder længere på en bog, der gør hele forskellen. Så sørg for at værne om brandet – udgiv kun bøger, der er knivskarpe og falder ind under forlagets profil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *