Bruger du tiden på de rigtige data?

Bruger du tiden på de rigtige dataTidens mantra er data, data, data. Vi skal indsamle data om vores kunder, besøgende på hjemmesiden og nyhedsbrevsabonnenterne. Man kan ikke nærme sig et kommunikationsværktøj uden at få smidt en bunke analyseværktøjer i nakken:  facebook indblik, Google analytics til hjemmesiden, statistik i nyhedsbrevssystemer osv. Og statistikken er ofte et supergodt argument, hvis du vil have chefen til at bevillige penge til et system, der er lidt vildere end et andet. Alt sammen meget godt, men hvis man ikke bruger data rigtigt, er det efter min mening spild af tid.

Når data er spild af tid

For indsamling og behandling af data tager nemlig tid. Den tid du bruger på at tjekke Google Analytics kunne være brugt på at skrive et blogindlæg. Og når man først forsvinder ind i analytics går der hurtigt en time uden man opdager det. Bagefter føler man sig vældig oplyst om hjemmesidens tilstand, men der sker ikke så meget andet end det. Så man fortsætter med at skrive de samme nyhedsbreve og lave samme type indhold til hjemmesiden. Hvis det er det typiske scenarie efter et besøg i Google Analytics, så stop med at spilde tid på data. Brug i stedet tiden på at producere.
Endnu værre er det, hvis du udelukkende fokuserer på de data, der understøtter, at det du allerede gør, fungerer: Fx at du har flere, der åbner dit nyhedsbrev end gennemsnittet i din branche. Det øger risikoen for, at du overser eller negligerer de tal, der indikerer noget du kunne gøre bedre. Spild af tid + udvoksning af større skyklapper. Loose, loose.

Ha’ fokus på data, der kan handles på

Der hvor data giver rigtig god mening er, hvis det er tal, du kan handle på. Tal, der får dig til at omstrukturere en side på din hjemmeside, skrive flere blogindlæg om et specifikt emne, poste facebookstatusopdateringer på et andet tidspunkt end du plejer osv. Hvis du bruger data til den slags optimeringer, så kudos til dig. Data kan give dig et meget bedre beslutningsgrundlag for, hvad du skal blogge om, end din mavefornemmelse. Det der giver god trafik, skal du selvfølgelig skrive meget mere af. Og nogle gange kan data også give dig overraskende ny viden, som fx at sommerferien ikke er en tid, hvor kunderne forsvinder fra din hjemmeside og ud i hængekøjen, men tværtimod der, hvor de har tid til – fra selvsamme hængekøje – at researche grundigt inden de foretager et køb. Hvis det er tilfældet for dine kunder, så skal du være klar med nye blogindlæg, facebookannoncer og en topskarp hjemmeside, så snart ferien nærmer sig. Når du bruger data på den måde, så er det guld.

Hver gang du tjekker en statistik i et af de mange fantastiske værktøjer, så spørg dig selv, hvilken ændring det potentielt kan medføre. Kan data give dig input til en brainstorm på blogemner, kan tallene fortælle dig, hvilke sider på din hjemmeside, der ikke fungerer (som måske indikeres af høj bounce rate) eller hvornår du bør poste statusopdateringer på facebook? Hvis du kan handle på tallene, så tjek endelig. Er det mest feel good, så brug tiden på noget andet.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>