En vision for mere innovation i bogbranchen

I sidste uge satte to artikler fra hhv. Kristen McLean og Joe Wikert spot på den manglende innovation i den amerikanske bogbranche. Stof til eftertanke – også for det danske marked.

Joe Wikert oplever, at I USA kommer de fleste nyskabelser udefra – af folk, der ikke er skolet i branchen. Faktisk råder han alle iværksættere til at tage råd fra nogen, der har været i bogbranchen i mere end et år, med et gran salt. Udsagn som ”det kan ikke lade sig gøre i bogbranchen” skal ikke afskrække de iværksættere, der alligevel får det til at ske. Det kan jeg kun være enig i. Et af mine egne yndlingscitater er faktisk dette af George Bernard Shaw:

”De der siger det ikke kan lade sig gøre bør lade være med at afbryde dem, som allerede er i gang med det”.

Spørgsmålet er, om det i Danmark står endnu værre til, fordi det er så lille et sprogområde, at de fleste uden for denne branche straks opgiver at skabe en rentabel forretning på noget som helst, der lugter af bøger. De innovative tech-folk kaster sig hellere over projekter, der har større internationalt potentiale. Det kan naturligvis være en fordel, at vi ikke bliver løbet over ende af udefrakommende projektmagere, men omvendt er der også give risiko for at den meget tiltrængte innovation aldrig kommer, og at vi i stedet lider en stille død.

Kristen McLeans ærinde er, at der indefra bogbranchen bliver etableret et iværksættermiljø på tværs af forlag. Fordi den risikovillige kapital, der findes andre steder aldrig kanaliseres over i vores branche, fordi det er for risikofyldt og med for lidt potentiale. Hendes vision er et iværksættermiljø, hvor erfaringer deles, hvor der er fokus på målbare resultater og en måde, hvorpå etablerede forlag kan støtte innovationen uden at risikere hele butikken. Sikken en skøn vision – en af dem i Danmark også, tak.

Foto af Kromkrathog via FreeDigitalPhotos.net

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *