Facebook-fif: Giv kunderne medbestemmelse

Som du sikkert ved, så gælder det ikke kun om at få folk til at klikke “synes godt om” til dit brand på facebook. Du skal også have dem til løbende at kommentere, dele eller like dit indhold, for at dine statusopdateringer bliver ved med at dukke op i folks nyhedsstrøm. Er folk ikke engagerede i det, du skriver, så er facebook så venlige at hjælpe dem med at sortere dine statusopdateringer fra. De bliver simpelt hen ikke vist i folks nyhedsstrøm. Selv om du har 300 “fans”, så ses dine skriblerier måske kun af 20-30 mennesker. Yikes. Facebook er tough business at få til at virke.

Hvis du vil kigge med over skulderen hos nogen, der virkelig forstår facebook, så tjek børnetøjs-shoppen filabel.dk. For eksempel havde de for nyligt en konkurrence, hvor deres fans skulle stemme, om man ønskede rabat på mærket Småfolk eller Ej-sikke-lej. Man skulle blot skrive det ene eller andet mærke i en kommentar. Det gav flere hundrede kommentarer. Det er de færreste statusopdateringer, der kan skabe så megen aktivitet (ja, det er det, vi småbørnsmødre går op i).

En tilsyneladende ret simpel statusopdatering, men det giver ren facebookbonus:

  • Filabel.dk er sikret visning i disse hundredvis af brugeres nyhedsstrøm den kommende tid. De har jo interageret med brandet ved at kommentere, så facebook vurderer at de er interesserede i filabel.dk.
  • En så populær post vil ligge højt i folks nyhedsstrøm længe. Der er dermed potentiale for, at endnu flere får den at se.
  • Der er endda også god chance for at få statusopdateringen vist i nyhedsstrømmen hos venners venner, så der er mulighed for at nå længere ud.
  • Og mon ikke, at de folk der har stemt på vinderbrandet er lidt mere tilbøjelige til at udnytte den rabatkode, der kom ud af afstemningen.

Meget smart tænkt, filabel.dk. Og det er klart indsatsen værd, at det nok har taget lidt tid manuelt at tælle alle stemmerne op.

Hvem følger du på facebook, som vi andre kan blive inspireret af?

Foto af Stuart Miles via FreeDigitalPhotos.net

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *