Fra offline til online: Taktikker der virker

For noget tid siden udsendte den virksomhed jeg arbejder for en direct mail, der var med til at fordoble besøgstallene på vores website. Altså en fysisk udsendelse, der resulterede i masser af online trafik. Simpelt tænker du måske, men det er faktisk ikke altid, at denne virkning er så selvfølgelig. Alt for mange direct mails konvertere ikke til online – de ryger direkte i papirkurven uden nogen handling. Og så er det kun PostDanmark, der har fået noget ud af forsendelsen.

Fra offline til online: Taktikker der virkerDer er nemlig stadig en barriere mellem fysisk og online – en QR-kode, der skal scannes, et link der skal indtastes eller måske er alle ens netforbundne devices krøbet lidt længere væk end en armslængde (jeg er sikker på at de piler afsted, når jeg kigger den anden vej). Derfor er det svært at få en fysisk udsendelse til at give online effekt. Online til online derimod, er meget lettere at få til at virke. Fra email-nyhedsbrev til website, kun et enkelt klik.

Derfor skal man i et fysisk brev give modtageren en ekstra god grund til at flytte sig fra offline til online. Hvad gjorde vi i føromtalte brev? Vi henviste til 3 konkrete blogindlæg, som vi troede havde stor interesse for vores målgruppe. Vi havde ret. Vi skrev ikke bare ”læs vores blog”, men ”læs vores blogindlæg om, hvilke 3 ting, der oftest får en facebookstrategi til at fejle”.

I en fysisk butik er der samme udfordring, hvis man gerne vil give de besøgende en sammenhængende offline og online oplevelse. Selv om man kan se butikkens webadresse uanset om man kigger til højre eller venstre, op eller ned, så er det i mange tilfælde ikke nok til få folk til at hive deres smartphone op af lommen. Fortæl kunden eksplicit, hvad hun får ud af at scanne en QR-kode eller besøge en bestemt landingsside på jeres website. Kan hun læse et gratis kapitel af en bog, hun er interesseret i? Få en rabatkode, der giver gratis fragt? Eller få yndlingsforfatterens anbefalinger til sommerens 10 bedste læseoplevelser.

Men hvorfor skal man overhovedet have offline og online til at spille sammen? Fordi vi skal have folk vænnet til at bruge netop vores webshop, og ikke en anden netbutik når det uundgåelige sker: At man i hvert fald i perioder af sit liv køber mere og mere online. Med to små børn er det i hvert fald et vilkår her på matriklen. Ikke fordi jeg ikke gerne vil bruge en hel lørdag i byens butikker, men det kommer ikke til at ske. Så hvis de butikker, hvor jeg før kom jævnligt, ikke vil miste adgangen til mit dankort, så skal de have konverteret mig fra offline til online.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>