Gode billeder giver geniale bøger

whatever-you-think

Bogen "Whatever you think - think the opposite" har et genialt billedvalg

Ud over hele mit kontorgulv ligger lige nu et centimeter tykt lag af tryksager, som jeg fik på et morgenmøde hos papirvirksomheden Papyrus. Lækre brochure, hvor designet er i top og materialevalget i den dyre ende. Mmm… Men i nogle af disse er det grafiske så overvældende, at budskabet drukner. Denne yderlighed er sjældent noget, der plager forlagsbranchen – tværtimod ender vi af og til i den anden grøft, hvor det visuelle bliver nedtonet i sådan en grad, at det også spænder ben for budskabet. Når vi bliver så passionerede for teksten, at vi tror indpakningen er lige meget eller når vi tror, at det er umuligt at få en spændende billedside, når budgettet er stramt. Selvfølgelig kan budgettet være en udfordring, men man gør det ikke nemmere for sig selv, ved at vente med at forholde sig til den grafiske stil til teksten er færdigskrevet (som desværre er realiteten hos mange forlag – også hos os – trods intentionen om det modsatte). Hvilken magi ville det monstro skabe, hvis vi startede med det visuelle?

Et kreativt billedvalg
Pas på, klicheer i farvandet.. Men vi ved det jo godt: Et billede siger mere end 1000 ord. Et eksempel på en bog, hvor tekst og billedside spiller rigtig godt sammen er Paul Ardens ”Whatever you think – think the opposite”. Her er billedvalget overraskende og giver ny forståelse til teksten. Man kan mærke at bogens forskellige grafiske elementer er blevet tænkt ind fra starten – måske endda før teksten er skrevet. Mange af bogens billeder er forholdsvis enkle og vil kunne findes på de fleste fotodatabaser, men det er billeder der sætter fantasien i gang. Det behøver således ikke nødvendigvis at sprænge alle budgetter at vælge billeder, der ligger lidt ud over det åbenlyse. Men det kræver at forfatter og redaktør bruger tid på den kreative process det er at finde billeder, der fortæller en historie eller på anden måde sætter vores hjerne i sving.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *