Inspiration fra magasinbranchen

Ældresagen er paradoksalt nok helt fremme på beatet når det kommer til online magasiner.

Ældresagen er paradoksalt nok helt fremme på beatet når det gælder online magasiner.

Jeg fik for nyligt tilsendt et par links til forskellige magasiner, som bruger zmags. Jeg vil gerne dele et par af dem med jer, fordi jeg synes de giver god inspiration til, hvordan vi også kan tænke ebøger på en ny måde.

Ældresagen

Faktisk er dette magasin det, jeg synes er mest innovativt (måske en smule paradoksalt). Det er et flot og simpelt layout, hvor de forskellige elementer – video, tekst, fotos og links – spiller godt sammen. Jeg er ikke i tvivl om, hvor jeg kan klikke for at få mere information. Og så er det fedt, at layoutet ikke er tænkt i to sider per opslag. Når magasinet alligevel kun skal fungere online, hvorfor så have en opdeling i højre og venstre side? Ældresagen.

Fashionista

Her er der video for alle pengene. I videoen på side 2, hvor redaktøren Marie Hindkær anbefaler tre nye trends, har man også eksperimenteret med at få videoen til at spille sammen med mere statiske elementer. Selve videoen er vist ikke til topkarakter, men sjovt at kombinere det statiske og det dynamiske. Jeg synes desuden det er fedt, at man har droppet den animerede bladre-funktion, hvor man vender et blad (eller måske er det kun fordi jeg ikke når at se sideskiftet?). Igen en funktion, der kun giver mening i den fysiske verden. Jeg er sikker på, at det inden for nærmeste fremtid giver mindst lige så meget mening at skifte side ved at svirpe fingeren hen over skærmen, som man gør på smartphones og iPhones – eller måske en helt tredje form for sideskift. Fashionista.

Berlingske Nyhedsmagasin

Her et eksempel, som jeg ikke synes fungerer så godt. Det er flot layoutet, men jeg er i tvivl om, hvor jeg ender når jeg klikker på ting – nogle gange kommer der en boks med tekst, andre gange ryger jeg til et helt andet website. Når man bruger mange forskellige elementer, så er det endnu vigtigere, at man tager læseren ved hånden, så vedkommende kan følge den røde tråd og ikke farer vild på et helt tredje website. Berlingske Nyhedsmagasin.

Jeg synes disse tre eksempler peger fremad på løsninger, hvor det individuelle layout fungerer i det digitale medie. Magasingenrens styrke er at fotos, layout og tekst til sammen giver en spændende præsentation. Jeg er lige begyndt at abonnere på Berlingske Tidende og det er altså ikke det samme at læse nøjagtig den samme artikel på Fri.dk og i søndagsudgaven af avisen. Det giver to helt forskellige oplevelser. På tryk er der nogen der har prioriteret stoffet for mig (det der er på side 3 og fylder to hele opslag er sandsynligvis mere interessant, end det der har fået en mindre notits på side 17). På nettet derimod er stoffet sorteret efter dato og alle artikler har lige stor indgang fra forsiden – ikke altid den mest informative/interessante sortering. Jeg glæder mig til vi får en bedre kombination af det bedste fra tryk og det bedste fra web.

Men det er bare min personlige mening. Hvad mener du?

PS: Næste uge er jeg på O’Reilly Tools of Change konference i New York og derfor kommer der sandsynligvis ikke noget indlæg her på bloggen. Men følg evt. med på twitter, hvor jeg sandsynligvis vil opdatere løbende, hvis der er wifi-dækning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *