Kunsten at finde den rigtige pris II

moonfireFor de fleste af os ville det være en drøm, hvis vi kunne sælge bøger til 1000 kr. stykket. Så ville økonomien i forlagsbranchen se meget bedre ud. Problemet med at sætte prisen så højt er, at det sandsynligvis ville resultere i bugnene lagre af usolgte bøger – kunderne vil nemlig ikke betale prisen.

Men heldigvis er der undtagelser. Et forlag der regelmæssigt eksperimenterer med vilde priser, er det tyske Taschen. De har for nyligt annonceret en eksklusiv Apollo 11 bog af Normal Mailer, som sælges fra 15. juli. Oplaget er begrænset til 1969 bøger og hver bog koster $1000. 12 af bøgerne sælges sammen med en ceritificeret månesten – prisen på dette ekstremt begrænsede særoplag er endnu ikke fastsat, men det bliver nok ikke billigt.

Et eksempel fra det danske marked er iværksætterguru Martin Thorborgs ebog E-pusher, som netop er udkommet i 3. version til 1875 kr. Denne pris er folk villige til at betale, bl.a. på grund af Thorborgs ekspertstatus. Der er også en form for eksklusivitet over produktet, da den fx ikke fås på biblioteket – ingen billigudgaver, slagtilbud eller andet. Hvis du vil have bogen, må du betale ved kasse 1. Og endelig er der en betydelig ekstra værdi i form af de 21 videoer, der komplementerer teksten – her får man mere for pengene end en traditionel bog.

Jeg vil med denne blogpost gerne udfordre jer til at overveje, hvad der skal til, for at I kan fordoble prisen på jeres næste bog eller ebog. Hvilket ekstra produkt skal vedlægges? Hvilken eksklusiv videoptagelse kan gøre ebogen mere værd? Eller kunne man måske tilbyde 1 times personlig ”coaching” med forfatteren til de første 20 købere?

Dette er anden post i serien ”Kunsten at finde den rigtige pris”.
Kunsten at finde den rigtige pris I

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *