Kunsten at finde den rigtige pris III

1072725_sale_tagI Danmark udgives der årligt mere end 7500 titler, så der er en god chance for, at der allerede findes mindst én bog på markedet, der minder om din. En god strategi når du skal prissætte en bog, er derfor at undersøge, hvad lignende bøger på det danske marked koster.

Generelt kan man sige, at der findes to prisgrupper på de danske bogmarked. Der er de bøger, som både indholdsmæssigt og med hensyn til indbinding har en forholdsvis god kvalitet. De prissættes i øjeblikket mellem 249 og 299 kr. Der er selvfølgelig enkelte bøger, der ligger over 300 kr., men man skal tænke sig om en ekstra gang inden man prissætter over 299 – er der værdi nok i bogen til at tage en pris, der ligger over gennemsnittet? Den anden gruppe er billigere bøger, som kan koste alt fra 49 til 199 kr. Bøger der er ”mest for sjov” og som ryger i indkøbskurven som impulskøb. I denne kategori ligger også billigudgaver af bøger, der allerede har tjent udviklingsomkostningerne ind i den dyre såkaldte ”ordinærudgave” og som nu kan malkes for at få sidste dråbe af indtjening ud af konceptet.

Prissætningen på ebøger er det derimod sværere at sige noget om, da jeg ikke tror den er landet endnu. I USA ser det ud til at forbrugerne har fastsat den øvre grænse til $9.99. Fx er der på Amazon 4421 (!) indlæg i en diskussionstråd om boycot af bøger, der sælges for mere end denne pris. Ebogsmarkedet i Danmark er stadig i sin barndom og jeg tror, at vi vil se prisjusteringer, før dette bliver et modent marked. Jeg tror personligt det bliver svært at opretholde den forholdsvis høje pris mange danske ebøger har i dag (næsten det samme som den trykte bog). Jeg ved godt, at det koster næsten lige så meget at udvikle en ebog, som en trykt bog, men det er læseren nok ret ligeglad med. De opfatter (i mange tilfælde) værdien som mindre, fordi det ikke er et fysisk produkt. Hvis prisen skal holdes høj, skal der tilføres en anden form for ekstra værdi til produktet. Det kan du læse mere om i seneste blogpost.

Dette er tredje post i serien ”Kunsten at finde den rigtige pris”.
Kunsten at finde den rigtige pris I
Kunsten at finde den rigtige pris II

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *