Læringsmaterialer der tager højde for interesse

Jeg har tidligere skrevet om Citia apps og om, hvordan en fagbog kan struktureres anderledes end de traditionelle trykte bøger. Med forskellige lag, hvor man dykker ned i emner, man har interesse for. Det ville være interessant at se, om en sådan model også kunne være relevant for undervisningsmaterialer. Mens mange af os elsker at lære nyt i voksenalderen, så var skolegangen for mange præget af pligtlæring. Tænk, hvis børn og unge i højere grad kunne lære ud fra deres interesser frem for af pligt.

Der er også stor forskel på den måde, man lærte på i folkeskolen, og den måde man lærer på som voksen. Som barn får man præsenteret en bestemt pakke af viden, som man skal igennem – koste hvad det vil. Som voksen søger man i højere grad materialer, der passer til ens præferencer – nogle læser blogs, nogle finder videoer på Youtube og nogle smider sig i sofaen med en bog.

Kunne man forestille sig et materiale, hvor pligtstoffet udgjorde det øverste lag, mens de øvrige lag er et overflødighedshorn af viden, som eleven selv kan gå på opdagelse i? Og hvor flere forskellige medier er pakket sammen? Alt materialet er måske ikke udarbejdet af forfatteren selv – måske hentes noget af indholdet fra Youtube, blogs eller andre ressourcer på nettet – men det er alt sammen nøje udvalgt af forfatteren, så man sikrer sig et vist niveau i undervisningen.

Jeg forestiller mig, at en sådan tilgang til læring vil øge motivationen væsentligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *