Når kunden ikke er parat til at købe det, du har i butikken

Der kan være mange grunde til, at en kunde går tomhændet ud af en butik. Hun er stadig lidt i tvivl, hun vil gerne undersøge udvalget lidt nærmere eller ak og ve: om den kan fås billigere online. Uanset hvad der er begrundelsen, så sørg for at få en krog i hende, inden du ser ryggen på vej ud af døren. Og det du skal fiske efter er selvfølgelig hendes emailadresse.

Hun er stadig i tvivl…

Vi var i BoConcept i går for at shoppe sofa – vi har været der før, men nu mangler vi bare at tage beslutning om det skal være en 2½er eller 3er. Derfor oprettede ekspedienten et købsforslag, som blev mailet til os. Allerede inden vi kom hjem lå det i min inbox, og jeg skal bare klikke og købe, når vi har leget lidt med målebåndet. Smart. Skulle vi have været en tur forbi butikken igen for at købe, så var det helt sikkert ikke blevet på denne side af jul. Nu får vi måske bestilt inden næste weekend.

Helt frivilligt gav jeg min primære mailadresse, og nu har BoConcept en krog i mig. De kan ikke sende mig deres almindelige nyhedsbrev – det har jeg i hvert fald ikke sagt ja til. Men en eller to remindere ang. købet af sofaen falder vist ind under fair brug af min mail.

Er man en boghandel kunne man jo sende første kapitel af et par af de bøger kunden har kigget på. Lad ekspedienten tage en iPad under armen, gå rundt i butikken og tilbyd at maile et uddrag af bogen. Gerne sammen med et link til at købe bogen med fri fragt. Jeg vil jo ikke betale mere, end hvis jeg havde taget beslutningen inde i butikken. Så ja, butikken må æde fragten, til gengæld kan de tage fuld pris for bogen til forskel fra saxo.com o.l.

Hun vil gerne undersøge udvalget nærmere…

Hyldepladsen er jo begrænset, så de fleste boghandler har kun en eller to bøger inden for hvert nicheemne. Men når nu ekspedienten har fat i iPaden, så kan hun jo sammen med kunden tjekke det fulde udvalg af bøger, der findes derude. Gå direkte på boghandlerkædens webshop. Og hvis man har været strategisk omkring indsamling af anbefalinger og anmeldelser, kan det også opveje ekspedientens manglende viden om præcis hvilken yogabog, der er allerbedst. Når ekspedienten og kunden har fundet den bog, der passer bedst til det konkrete behov, så bestil den straks – igen med fri levering hjem til kundens adresse. Eller måske med en særlig rabat på et samkøb af både ebog og trykt bog, så kunden kan gå i gang med at læse allerede i toget hjem.

Hun vil undersøge om den fås billigere…

Køber kunden ikke, fordi hun er stålsat på at finde den 20 kroner billigere, så er det ikke så meget at gøre ved det, med mindre I er indstillede på at drive prisen helt i bund (hvilket sikkert ikke er en god ide). Men sørg alligevel for at hive hendes mailadresse i land i bytte for et gratis kapitel eller andet. Selv om det ikke resultere i et salg, så er det med til at brande jer. Og hvem ved, måske glemmer hun prisjagten i sin iver for at komme videre til kapitel to, så hun bare klikker på købslinket i slutningen af prøvekapitlet. Eller måske er konklusionen på prissammenligningen, at I godt kan matche prisen fra de øvrige webshops, hvis bare I betaler fragten denne gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *