Online markedsføring

Mit primære formål med at tage på London Book Fair var at få inspiration til kommende projekter og til nye markedsføringstiltag. Førstnævnte vil I sikkert høre mere om efterhånden som ideerne tager form og bliver mere konkrete. Derfor vil dette blog-indlæg primært handle om markedsføringen. I denne forbindelse var jeg til to seminarer, hhv. Net Results: Promoting books online og The Internet as a Marketing Tool. Begge havde spændende paneler med bl.a. Anna Rafferty, online marketing director for Penguin, Tim Ireland blogger på bloggerheads.com og Sara Nelson, redaktør for Publishers Weekly.  

Generelt synes blogging at være buzz-word for tiden, og det gælder også i forlagsbranchen. To former for markedsføring i forbindelse med blogs blev diskuteret. For det første at forlag og forfattere selv blogger. Dette kræver at man helhjertet sætter tid og ressourcer af til at blogge jævnligt over længere tid, idet det tager tid at opbygge et community omkring en blog. Til gengæld kan det forlænge en bogs levetid væsentligt, idet der fortsat genereres nyt materiale, der kan sprede sig på nettet.  

En anden mulighed er at blive del af allerede eksisterende communities omkring blogs. Det vil sige at opnå omtale på eksisterende blogs. Det kan dog være lettere sagt end gjort. Tim Ireland fra bloggerhead.com advarede i denne forbindelse mod at man som forlag blev for anmassende eller formel. I blogcommunitites er der som regel en forholdsvis uformel kommunikation. Desuden er der en stor del af personlig integritet. En blogger vil derfor sjældent omtale et produkt med mindre han/hun kan stå inde for det. Det skal være en personlig anbefaling frem for ”betalt” reklame, hvad enten denne betaling finder sted i form af gratis bøger eller andet. Man bør derfor kun henvende sig til bloggere, der blogger om emner der ligger nær produktets emne el. indhold. I denne forbindelse blev flere former for henvendelser foreslået af de to paneler – for det første den klassiske, hvor et anmeldereksemplar tilbydes, men også tilbud om at skabe kontakt med forfattere som kan interviews til bloggen, eller bede bloggeren om en ”ekspertmening” mht. omslag el.l.  

Et andet emne er videoer på bl.a. YouTube. På begge seminarer blev understreget, at det ikke behøver være en omkostningsfuld affære. Videoer kan optages på kontoret, i forfatterens hjem el.l, og skuespillerne kan være folk fra kontoret, hvis sådanne overhovedet er nødvendige. Desuden gav Tim Ireland et lille tip – husk at et link til dit website skal være indeholdt i de 20-30 første ord, idet man skal klikke forholdsvis langt for at nå til hele teksten om videoen – og mange når slet ikke dertil. Så skriv linket først, frem for sidst. I det hele taget er det essentielt, at få folk der ser videoen til at klikke videre til et site, hvor bogen kan købes. Dette gælder i øvrigt generelt for online markedsføring. 

Sidst men ikke mindst var et tilbagevendende emne søgemaskineoptimering. Før man kaster sig ud i nogen som helst form for online markedsføring bør man sikre sig at alle større søgemaskiner nemt og hurtigt finder virksomhedens site. Dette er altafgørende. Og hvis man ikke hos forlagets egne medarbejdere har denne ekspertise, bør man købe sig til denne service! 

Ud over disse konkrete emner, tips og tricks understregede flere panelister at forlagene, hvis de for alvor skal udnytte online markedsføring, må være klar til at afgive kontrol. Når indhold på denne måde bliver del af et online community er der risiko/chance for at det spredes ukontrollerbart – både positivt og negativt. Dette gælder i særdeleshed de føromtalte videoer eller hvis man lægger kapitler af bogen tilgængeligt. Der var dog ingen tvivl om at alle panelisterne var positive overfor denne udvikling, idet det åbner muligheder i forhold til at nå helt nye målgrupper. Derfor var deres opfordring til forlagsbranchens arbejdsgivere også at de måtte lade deres medarbejdere surfe frit på nettet. Kun på den måde kan man komme i kontakt med nye kunder – også selv om det betyder en del spildtid på sites, der langt fra er arbejdsrelaterede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *