Risikovurdering af bøger

Forfatteren ved han har skrevet en bestseller, hans venner er sikker på det bliver en succes, forlaget er begejstret. Alle tror på det. Men et halvt år efter udgivelse må man konkludere at det heller ikke blev denne bog, der skulle trække millioner hjem til dem, der har kastet hjerteblod i projektet.

Der kan være mange grunde til, at en bog ikke sælger så godt som forventet: Der er netop udkommet en bog, der minder om, så markedet er mættet. Dem der skulle have købt bogen ved ikke, at den eksisterer. Målgruppen ved den er der, men bryder sig ikke om den.

For at undgå at ende her – eller i hvert fald lidt sjældnere – kan man lave en risikovurdering inden man går i gang med et projekt. Man kan for eksempel forsøge at besvare spørgsmålene:

  • Er der mange, der ved noget om dette emne eller kun få eksperter? Hvis der kun er få, der kunne skrive en tilsvarende bog kan man så diskret finde ud af, om andre er i gang?
  • Har målgruppen reelt behov for denne bog? Eller er det ønsketænkning, at folk bare må eje den? Køber målgruppen overhovedet bøger eller skal I først lokke dem på deres allerførste besøg i en boghandel (op ad bakke siger jeg bare)?
  • Har vi kanalerne til at nå den målgruppe, der skal købe bogen? Har vi med succes solgt andre bøger til denne målgruppe eller kan vi alliere os med nogen, der har direkte adgang til disse mennesker? Hvis den eneste vej til succes går gennem en anmeldelse i magasinet ”Traktor”, så er det risky business og man skal være ret sikker på, at man får netop denne anmeldelse.
  • Er det et emne, hvor målgruppen er særligt picky på et eller flere punkter? Går de meget op i design, så et bestemt boglayout kan få dem til ikke at købe? Er emnet kontroversielt, så folk af en bestemt overbevisning eller ”skole” ikke vil købe den?

Fra forlagets side er der også en risiko forbundet med, at forfatteren ikke leverer til tiden eller leverer et manuskript af dårlig kvalitet. Julebogen der udkom til påske – nej, vel. Og skal der bruges flere hundrede timer på at redigere bogen, så er et salg på 750 bøger ikke nok til at gøre den rentabel. Ideen kan være nok så god, hvis den ikke eksekveres godt.

Allerbedst er det selvfølgelig at teste så meget som muligt. For eksempel ved at rådføre sig med nogen fra målgruppen flere gange undervejs i forløbet. Hvis man ikke tager sig tid til dette, så sørg i det mindste for at besvare ovenstående spørgsmål så ærligt, som du kan – når risikoen ved en bogudgivelse skal vurderes trives ønsketænkning desværre i bedste velgående hos både forfattere og forlag.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>