Sådan får du drømmedesignet fra din grafiker

Design-seeds.com er et fantastisk sted at søge farveinspiration.

Et bogomslag, et website eller en annonce – uanset hvad du skal have vredet ud af grafikerens kreative hjerne, så starter opgaven hos dig selv. Forudsætningen for at få et lækkert design er nemlig, at du er god til at kommunikere ønsker, behov, stil og ikke mindst målgruppe.

Brug derfor god tid på at lave en brief til grafikeren. Skriv, tegn og stjæl, så du får noget konkret på papiret, I begge to kan forholde jer til. Så har I noget at tale ud fra frem for, at I skal forsøge at gætte jer til, hvad den anden tænker.

En brief kan blandt andet indeholde:

  • En beskrivelse af målgruppen er et must. Designet skal nemlig ramme målgruppen, ikke dine personlige præferencer. En af de største fælder, når man skal have lavet design, er at tage udgangspunkt i, hvad man selv kan li’. Både du og din mor synes sandsynligvis, at det er lige i øjet, men hvad med dem, der skal have pengene op af lommen for at købe dit produkt? Sørg for at designet passer til målgruppen – også på bekostning af, om du selv synes det er pænt.
  • Forventninger til farveskala. Skal det være lyse eller mørke farver? Pasteller eller neon? Gå på opdagelse på design-seeds.com, hvor du finder et væld af farveskalaer og tilhørende billeder. Men du skal selvfølgelig give din grafiker frie hænder til at vælge farver, der passer netop til opgaven, frem for at gøre det til en bunden opgave at bruge en bestemt grøn nuance.
  • Vis grafikeren hjemmesider/bogomslag/annoncer, der i stil minder om det, du søger. Dit nye layout skal selvfølgelig ikke være et rip-off af noget, der allerede er derude. Men det behøver heller ikke nødvendigvis være noget, der aldrig er set før. Har du lagt mærke til, at de fleste krimiomslag minder lidt om hinanden? Ikke nogen tilfældighed. Det gør det nemmere for læseren at afkode bogens genre. Så det skal være tilpas nyt og lækkert til at vække opmærksomhed, men alligevel holde sig nogenlunde inden for genrens konventioner. Med mindre selvfølgelig at der er tale om et helt nyt produkt, hvor der er behov for at kommunikere, at dette er århundredets nyhed (vær ærlig – din bog er helt sikkert godt, men århundredets nyhed?).
  • Vælg 5-10 tillægsord der beskriver det indtryk, du gerne vil give (endelig noget med ord, her er du måske på hjemmebane) – moderne, klassisk, retro, tillidsvækkende, elegant? Har du valgt en god grafiker, er vedkommende ekspert i at sætte form og farve på disse tillægsord.
  • Medsend teksteksempler. Er det en bog, så giv et grundigt resume af bogen – forvent ikke at grafikeren har afsat tid til at læse den fra ende til anden. Er det et website, så gør teksten til et par af hovedsiderne færdig allerede nu. Er stilen højtidelig og coorporate, så er det nok ikke neonpaletten og de små doodles grafikeren skal finde frem. Omvendt kan det hurtigt blive for kedeligt med revisor-blå farver, hvis sproget er kækt og uformelt.

Det kan være en rigtig god ide at få grafikeren til at lave et par forskellige skitser, inden I lægger jer fast på en stil. Det koster selvfølgelig lidt ekstra, men kan være en god investering for at få grafikken til at sidde lige i skabet. De forskellige forslag kan du teste ved hjælp af Facebook. Lav et par Facebookannoncer med hver deres billede og se hvilken en, der performer bedst. Annoncerne kan pege hen på en webside, hvor du modtager forudbestillinger, opsamler emailadresser eller på anden måde udnytter den interesse folk viser for dit produkt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *