Sådan finder man de gode billeder, der giver geniale bøger

For et par uger siden skrev jeg her på bloggen et indlæg, hvor jeg postulerede at gode billeder giver geniale bøger. Desværre dumper de lækre billeder jo ikke bare ned fra himlen (I wish) – derfor dette opfølgende blogindlæg om min strategi, når jeg skal finde gode illustrationer til en bog.

Få input fra forfatteren

Reklamematerialer, fotos og udklip indsamles løbende som inspiration til det endelige billedvalg. Foto: Marco Michelini

Reklamematerialer, fotos og udklip indsamles løbende som inspiration til det endelige billedvalg. Foto: Marco Michelini

Først og fremmest gælder det om at få forfatteren i spil, da det jo er hende, der kender bogen bedst. Tag en snak om bogens illustrationer, fotos og layout tidligt i processen, så begge parter tænker på det visuelle sideløbende med, at teksten skrives. Hvis forfatteren ikke er så visuelt orienteret, vil hun måske umiddelbart foreslå de mest oplagte illustrationer – en sparegris til at illustrere opsparing og en pige, der sidder foran en computer og river sig i håret, for at illustrere stress. Men nogle gange kan det gøre en bog meget mere spændende, hvis der tænkes lidt ud af boksen (jf Gode billeder giver geniale bøger). Jeg præsenterer derfor ofte forfatteren for Whatever you think, think the opposite, som et eksempel på en bog med en spændende fotoside. På den måde viser jeg, hvad jeg mener med at tænke ud af boksen, og holder os begge fast på, hvad der skal til, for at få bogen til at skille sig ud fra mængden.

Street inspiration

[quote]

Fordi billedvalget har været diskuteret tidligt i processen, er der som regel god tid til at indsamle ideer. Det bliver ofte til en lille bunke af reklamematerialer, fotos af kunst og sitatutioner jeg oplever, som kan illustrere en af bogens pointer. Især reklamematerialerne er gode, fordi reklamebureauernes job er at finde billeder, der på et splitsekund tiltrækker opmærksomhed og pirre nysgerrigheden. Derfor har materialerne ofte en overraskende vinkel – noget vi som sagt kunne lære meget af i forlagsbranchen. Denne indsamling kan forfatteren med fordel være med til og man kan fx opfordre hende til at bruge mobilkameraet flittigt. Brug dog for alt i verden ikke forfatterens fotos i bogen – med mindre hun tilfældigvis også er professionel fotograf. Gør det fra starten klart, at billederne skal bruges som inspiration, når en fotograf eller illustrator skal briefes eller når billeddatabaser skal gennemsøges senere i processen.

Research fra computeren

En anden fantastisk kilde til inspiration er selvfølgelig nettet. Jeg bruger ofte billeddatabaser af høj kvalitet, som fx Getty Images, da de har mange kreative billeder, som er tagget med mange keywords. Jeg starter med de mest åbenlyse søgeord, men efterhånden som jeg graver mig ned i databasen kan jeg finde søgeord, som jeg ikke lige havde tænkt på først. Fx ved at se på de keywords, der er tilknyttet de gode, men ikke fantastiske billeder. Det kræver lidt tålmodighed, men lige pludselig er det perfekte billede der. Hvis bogens budget ikke er til billeder fra Getty Images, kan man måske finde et tilsvarende på Istockphoto – men uanset hvad, så starter jeg i de dyre databaser, da der her er brugt flere ressourcer på tagging.

Det var min procedure – hvad gør du? Del dine tips i kommentarerne.

Comments

  1. says

    Et rigtig interessant indlæg! Jeg er grafisk designer og illustrator, og støder ofte på den udfordring at få en kunde som selv har fundet/taget alle fotos og illustrationer de gerne vil have brugt til en opgave. Selvom kunden selvfølgelig kender sit produkt ud og ind (f.eks. en bog) er der jo en grund til at de hyrer en designer til at stå for den visuelle udformning, og allerede her kan det være svært at forklare kunden hvorfor deres egne fotos ikke er af god nok kvalitet. Men én ting er kvaliteten af fotografier og illustrationer: en grafisk designer kan mere end at få teksten til at stå lige. Vi er også rigtig gode til at kommunikere visuelt, og gøre budskabet tydeligere ved hjælp af visuelle virkemidler, og kan rådgive (og finde) de bedste fotos og illustrationer og designe det layout som vil lade tekstens budskab komme klarest og mest tydeligt frem. Som du selv kommer ind på, skal tekst og billede arbejde sammen for et godt resultat.

    Når man derfor skal designe en bog, vil det kun gøre bogen bedre, hvis man tidligt i forløbet tager sin grafiske designer/art director med på råd, og lader dem komme med input om den visuelle stil. Det er ikke noget der er specielt meget tradition for at gøre her i Danmark – en illustrator er tit en ‘ø’, og grafiske designere bliver tit hævet ind på opgaver som rene DTP’ere. Det vil kun gøre bøger i Danmark federe og mere interessante at læse, hvis designerne bliver involveret i processen tidligere.

    Mange hilsner – (og tak for god blog!)

    Malene

  2. Marie Halkjær says

    Hej Malene

    Mange tak for din kommentar. Du har selvfølgelig helt ret: Jo tidligere i processen man kan få den grafiske designer med på råd, jo bedre.

    /Marie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *