Sådan gør du: Ideer der bliver husket

Arbejder du på et forlag, så lever du af at sælge ideer. Er du god nok til det?

Jeg har netop genlæst brødrene Heaths bog ”Made to stick”. Efter min mening en fantastisk bog og meget brugbar i forlagssammenhæng. For mange af os sælger jo netop ideer. Kort fortalt handler bogen om, hvordan man præsenterer sine ideer på en måde, så andre husker dem og bliver berørt af dem.

Formlen for at præsentere sin idé på den bedste måde er ifølge Dan og Chip:

  • Simplicity – det skal ikke nødvendigvis være en oneliner, men der skal kun være én pointe.
  • Unexpected – hvis der er en overraskende pointe, så er en ide ofte lettere at huske. Hvem elsker ikke et godt mysterium med løsningen til sidst?
  • Concrete – nej tak til vidtløftige missioner og visioner. Konkrete eksempler holder.
  • Credible – det må altså ikke blive så uventet, at det samtidig mister troværdighed.
  • Emotions – det skal berøre modtageren på en eller anden måde. Brødrene Heath taler ikke om følelsesporno, men om at sætte et ansigt på og gøre det personligt relevant for modtageren.
  • Stories – at det hjælper at pakke sin pointe ind i en god historie er ikke lige frem nyt, men derfor har vi stadig godt af at blive mindet om det ind i mellem.

På forlagene kommunikerer vi på mange niveauer. Fra redaktører til marketingmedarbejdere og for den sags skyld bogholdere (fakturaer og ordrebekræftelser er jo også kommunikation til kunden). I redaktionsfasen kan vi hjælpe vores forfattere med at holde sig til pointen i både afsnit, kapitler og over et helt manuskript. Når vi skal formidle vores forlagsbrand bør vi tænke i konkrete baner og visuelle billeder frem for buzzwords, der hurtigt er glemt igen. Og vi kan øve os i at spotte de gode historier, der findes i virksomheden – for dem vil pressen ofte gerne videreformidle for os.

Så uanset hvor du befinder dig i kæden: læs bogen. Den kan varmt anbefales.
(Den findes i øvrigt også på dansk med den noget mindre mundrette titel: ”Skabt til at klæbe”).

PS: Jeg beklager den lange radiotavshed her på bloggen. Det skyldes et styk baby i maven, som synes den har førsteprioritet til min energi. Derfor er bloggen desværre blevet nedprioriteret hen over efteråret. Jeg kan ikke garantere at det bliver bedre den kommende tid, for hvis den gør sin entre planmæssigt bliver det på onsdag. Men mit mål er under barslen stadig at kloge mig på både løst og fast i relation til den danske forlagsbranche. Jeg håber vi snakkes ved.

Trackbacks

  1. […] Sæt i bagsideteksten fokus på, hvad kunden får ud af at læse bogen. Hvilke problemer løser den og hvilke behov opfylder den. Gør teksten personlig og relevant for den enkelte kunde. Brug gerne overraskende, men enkle pointer og konkrete eksempler, der berører modtageren.  Få evt. mere inspiration til at sælge din ”ide” i bogen “Made to stick“. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *