Selvudgivere: Skaf jer et forlagsteam, der kan sikre bogens kvalitet

På det seneste har der været en del historier i medierne om, at selvudgivere udfordrer forlagsbranchen. Det billede bør efter min mening nuanceres en smule. Der er nemlig selvudgivere og så er der selvudgivere.

Der er etablerede forfattere, der efter adskillige succesfulde udgivelser vælger at selvudgive. De udfordrer forlagsbranchen.

Der er forfattere, der ikke synes forlagene tilbyder en god nok service (nogle gange med rette), og derfor vælger at samle sit eget ”forlagshold” til at selvudgive en kvalitetsbog. De udfordrer forlagsbranchen big time.

Og så er der forfattere, der mener, at de ved at sparre på omkostningerne kan opnå en større indtjening end den royalty, de kan få fra et forlag. Dem, der får deres fætters søn til at designe omslaget, en veninde til at korrekturlæse og sætter selv bogen op i Word. Done – ud i verden med den. Den kategori af selvudgivere bør ikke give forlæggerne mange søvnløse nætter.

Så hvis du skal selvudgive en bog, så sørg for, at du tilhører en af de to første kategorier, og saml et professionelt forlagshold, der kan sikre, at de mange timer, du har svedt over bogens indhold, ikke er skønne spildte kræfter. Et hold, der kan give bogen den kvalitet, der er en forudsætning for, at den når længere ud end til dine nærmeste venner. Og nej, det er ikke gratis. Det er den investering, et forlag normalt tager, men som man som selvudgiver selv hænger på. Med deraf følgende større risiko for tab, men også større chance for en bedre indtjening, hvis bogen faktisk når ud over rampen.

Forlagsholdet – dem har du brug for

Bag kulisserne på et forlag, er der en række eksperter på spil. Forlagsbranchen har ikke altid været lige god til at synliggøre dette, så derfor kan man som selvudgiver godt fristes til at tro, at man kan klare det hele selv. Hvis du ønsker succes med din bog, så fald ikke i den fælde. Tværtimod bør du selv samle dig et forlagshold af freelancere, som dækker dig ind på de områder, hvor der er brug for ekspertviden. Det drejer sig blandt andet om:

Redaktør til sparring undervejs i skriveprocessen
Når man skriver en bog, så er man så godt inde i stoffet, at det kan være svært at hæve sig op over emnet og se det store perspektiv. Derfor har man behov for en, der kan give sparring på bogens struktur og sikre, at den røde tråd er der hele vejen gennem bogen. En, der udfordrer dine små darlings og giver forslag til, hvad der skal slettes, og hvad der skal uddybes. Og lyt nu godt efter, også selv om du som selvudgiver har vetoret. De dygtige redaktører ved, hvad de taler om.

Redaktør til redaktionel bearbejdelse af det færdige manuskript
Den lidt mere tekstnære gennemlæsning når manuskriptet er ved at være på plads. Det kan være den samme som vedkommende, du har brugt tidligere i processen, men det kan også være en fordel med friske øjne på bogen.

Korrekturlæser
Intet signalerer uprofessionalitet som stave- og grammatikfejl. En seriøs korrekturlæsning er derfor et absolut must. Og man kan ikke læse korrektur på sin egen tekst. Punktum.

Grafisk designer til at lave omslag
Bogens forside sender signaler om både bogens kvalitet og type. De fleste af os bliver påvirket i løbet af milisekunder, så det er vigtigt at omslagsdesignet sidder lige i øjet. Skal bogen primært sælge som ebog eller via webshops, så vær opmærksom på, at læseren ofte kun ser et lille thumbnail af forsiden. Læseren vil ikke lægge mærke til små detaljer, og titlen bør måske være større end det, man er vant til fra de trykte bøger i boghandlen.

Grafisk designer til at lave opsætning
Folk bliver hurtigt irriterede, hvis læsbarheden ikke er i top. Sørg for at få fat i en grafiker, der har erfaring med bogopsætning – en der laver fede hjemmesidedesigns eller lækre reklamer, kan ikke nødvendigvis sætte bøger op. Det skal være en, der ved noget om alle de små bogspecifikke detaljer: hvor bred skal indermargin være, for at teksten ikke forsvinder ind i ryggen i en trykt bog, hvilken skriftstørrelse og -type fungerer godt til en lang tekst, hvor mange sider skal der være i starten af bogen til forsats, titelblad m.m. Det er viden man kun opnår gennem erfaring.

Markedsføringsekspert
De fleste bøger er skrevet med hjerteblod, og som forfatter kan man let komme til at tro, at den passion i sig selv er garanti for at bogen når ud til i hvert fald den halve danske befolkning. Men den slags garantier gives desværre sjældent. Har man en veletableret blog eller et nyhedsbrev med mange abonnenter, eller er man en efterspurgt foredragsholder eller en med adgang til medierne, så kan det måske bære bogen ud. Men lad være med at satse på, at det nok går af sig selv. Opdager man efter tre måneder, at markedsføringsindsatsen alligevel ikke var god nok, så er det langt sværere at komme igen – selv med hjælp fra en professionel. På det tidspunkt har bogen ikke længere nogen nyhedsværdi, og så er adgangen til medierne fx langt mere begrænset. Vær realistisk fra starten og sørg for at få den rette hjælp, hvis du er det mindste i tvivl om dine egne markedsføringsevner slår til.

Distributør
Måske har du også brug for rådgivning mht. afsætningskanaler. Som selvudgiver er det næsten umuligt at få sin bog ud i store stakke i boghandlen. Men måske bør boghandlerne kunne bestille den via bogportalen? Og hvilke selvudgiverplatforme bør du satse på at sælge bogen igennem? Megen af denne information kan du google dig til, eller du kan også vælge at bruge timerne på noget andet og købe dig til denne rådgivning. Your choice.

Hvem har jeg glemt på det ultimative forlagshold? Del gerne dine erfaringer i kommentarerne.

Foto af Feelart via FreeDigitalPhotos.net

Comments

  1. Morten says

    Hej Marie
    Dine blogindlæg har været virkelige nyttige for et lille nystartet forlag, der arbejder med nye forfatter-forlag relationer.
    Jeg har et par spørgsmål. Vi er ikke de stærkeste på markedsføring, men hvad kan en markedsføringsekspert egentlig hjælpe med? Er der ikke bare de traditionelle kanaler: Journalister/aviser, boghandlere, magasiner, bloggere og google adwords?
    Eller kan vi blive klogere?

    Og så til distributionen. Da vi har vores første (og eneste) udgivelse i august, så tænker vi på at starte med at distribuere selv, da NBC eller DBK bliver for dyre. Men har du nogen idé om, hvor godt det fungerer, hvor man vil ekspedere selv? Du skrev i et tidligere blogindlæg, at boghandlerne nogle gange ikke ville bestille bogen hjem (måske fordi de skal betale for porto…?).

    Mange hilsner
    Morten

  2. Marie Halkjær says

    Hej Morten

    Tak for de rosende ord.

    Bestilling for boghandlerne hos et lille forlag handler ikke kun om porto, men også om at det tager tid med den manuelle arbejdsgang, hvor de skal ringe eller skrive til det enkelte forlag og følge op på leveringen – hvorimod bøger der ekspederes via DBK eller NBC kan bestilles sammen med alle de andre bøger, de alligevel skal have hjem. Fortjenesten på en enkelt bog er jo ikke særlig stor, så det kan ikke betale sig for dem at bruge mange minutter på en sådan bestilling. Om de er villige til at tilbyde kunderne denne ekstra service er lidt forskelligt fra boghandler til boghandler.

    Markedsføringsekspert: Jo, der er de traditionelle kanaler, men om man har succes med det afhænger jo i høj grad af, hvordan man går til dem. Og så kan der jo tænkes alle mulige former for events og gimmicks, der kan udbrede kendskabet til en bog.

    /Marie

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>