Skab en platform – nicheforlagenes mulighed for fast abonnementsindtægt

Jeg har tidligere skrevet om, at forlagene bør kunne vejlede og eventuelt producere andre medier end bare bogen – også video, web m.m. Det lugter måske lidt af apps og ebøger, der inkluderer flere forskellige medier (”berigede” ebøger). Udgivelser som det i øjeblikket er meget svært at skabe god økonomi i, da der trods alt skal et forholdsvis stort salg til for at retfærdiggøre udviklingen af sådanne multimedieproduktioner. Men denne flermediale tilgang kunne også udmønte sig i en platformstanke, hvor forlag etablerer en eller flere platforme inden for specifikke fagområder, som folk kan få adgang til via et medlemskab eller abonnement. En platform der indeholder en masse forskellige ressourcer inden for dette emne. For at man kan få folk til at betale et forløbende abonnement, skal der naturligvis kontinuerligt tilføjes nye ressourcer – en platform kan ikke være statisk på samme måde som en enkeltstående udgivelse er det. Omvendt vil de løbende indtægter give mulighed for at producere inden for andre medier end bare den traditionelle bog.

Muligt indhold til en sådan platform

  • Bøger – evt. inddelt i kapitler eller singles, så man kan dykke ned i netop det emne, der er relevant for læseren på et givent tidspunkt.
  • Artikler, blogindlæg, podcasts, webinarer og videoguides – ligeledes produceret af forlagets forfattere.
  • Planer og guides – how-to-indhold når det er bedst. Måske en infografik eller lignende som kan printes og hænges op på væggen på kontoret eller derhjemme alt efter emnet.
  • En samling af mustread blogindlæg og ressourcer fra andre kilder – tænk kvalitet frem for kvantitet, hvis jeg havde tid nok ville jeg ikke bruge penge på et abonnement, men ty til Google i stedet.
  • Et forum – hvor medlemmerne kan diskutere emnet indbyrdes, og hvor forfatterne også i ny og næ videregiver deres guldkorn.
  • Nyhedsbrev – bruges til at fastholde abonnenternes interesse ved at gøre opmærksom på de nye ressourcer, der løbende tilføjes platformen. Derudover bør nyhedsbrevet også indeholde nyproduceret unikt materiale, der kun fås i nyhedsbrevet. Det er vigtigt hele tiden at gøre opmærksom på, hvorfor kunderne skal betale deres månedlige abonnement.
  • Måske tekniske værktøjer til at gemme/eksportere noter. Værktøjer der automatisk opretter krydsreferencer på tværs af bøger og andre ressourcer. Og andre tekniske finesser, der kan hjælpe kunden til at holde sig 100 % opdateret på et givent fagfelt.

Jævnlig opdatering er en forudsætning

Mit gæt er, at man skal kunne levere noget nyt indhold mellem en gang ugentligt og en gang om måneden for at folk føler, at de får noget ud af et løbende abonnement. Men det behøver langt fra være en hel bog hver gang – det kan som nævnt også være andre og mindre elementer, som fx kortere artikler, henvisninger til andres blogindlæg m.m.

Inspiration til en platform, der ligger i den faglige ende er fx Glo Bible, mens man med fordel kan tage et kig på Kernesund familie for inspiration i selvhjælpskategorien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *