Start et forlag: Salg, salg, salg – don’t forget

Selv om du udgiver de mest fantastiske bøger, er det kun meget få produkter, der sælger sig selv. Så sats ikke på denne strategi, men gå i stedet ind i branchen med åbne øjne og en kick-ass-salgsstrategi. Hvordan den skal være skruet sammen afhænger af de bøger du udgiver, men for mange af os udgør boghandlere og supermarkeder en væsentlig salgskanal.


At sælge bøgerne én ad gangen

Hvad tror du, der ville ske med hans salgstal, hvis han stillede sin bod op et hemmeligt sted, i stedet for at være "in your face" 2 sek. efter du har lagt dig godt til rette på stranden?

Hvad tror du, der ville ske med hans salgstal, hvis han stillede sin bod op et hemmeligt sted, i stedet for at være "in your face" 2 sek. efter du har lagt dig godt til rette på stranden? Foto: John H

Der er mange måder, man kan gøre boghandlere opmærksom på udgivelse af en ny bog. Man kan fx selv springe i bilen og turnere landet rundt. Man kan også hyre en freelance sælger. Så vidt jeg ved, findes der i øjeblikket tre sælgere, der servicerer bogbranchen – Reismer.dk (Peter og Henriette Reismer), Bodil Helbo og Finn Westermann (er der nogen der kender flere, så skriv gerne i kommentarerne). De tager hver på 2-3 årlige salgsture, hvor de præsenterer landets boghandlere for bøger fra forskellige forlag. Nogle forlag giver rejserabat ved forhåndsbestilling, dvs. yderligere et par procents rabat ud over den almindelige boghandlerrabat – andre gør ikke.

Ud over den personlige kontakt er der forskellige medier, der kan bruges til at informere boghandlerne. For det første er der bogbranchens blad, Bogmarkedet, hvor det er muligt at annoncere. Der er også forskellige muligheder for at udsende emails til landets boghandlere. Enten via distributøren (NBC/DBK) eller via Forlagsnyt. Forlagsnyt er en emailservice, der administreres af boghandlerforeningen, hvor man betaler et årligt gebyr, for at have ubegrænset adgang til at sende mails til alle boghandlerforeningens medlemmer. Blot en lille advarsel: Boghandlernes mailboxe proppes dagligt af mails fra alverdens forlag, så sæt forventningerne derefter og husk et fængende emnefelt! Og når du først har fanget deres interesse, skal de selvfølgelig også kunne bestille bogen – sørg for at din bog er oprettet på bogportalen.dk inden du begynder dit salgsarbejde.

At sælge et stort parti

At sælge bøgerne én efter én er selvfølgelig meget fint, men der, hvor det virkelig rykker er kæderne – Index Retail (Bog & Ide, Boghandleren og Bøger og papir), Arnold Busck, Coop og Dansk Supermarked. Det er et helt andet game. Her skal du være ude i god tid. Fx fastlægges julesortimentet hos boghandlerkæderne allerede i det sene forår. Kæderne skal normalt have højere rabat, men der er også potentiale for desto større salg. Husk at returretten selvfølgelig også er en parameter, der er til forhandling. Er der tale om et stort parti, så overvej at levere direkte fra trykkeriet i stedet for via din distributør, så du sparer deres honorar. Vil du vide mere om indkøberne inden du griber telefonen, så tjek Bogmarkedets interview med dem fra oktober og november 2008 (Bogmarkedet nr. 20, 21 og 22).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *