Tjekker du de rigtige statistikker i Google Analytics?

Hvis man bruger Google Analytics til at holde øje med trafikken på sin hjemmeside, så har man adgang til tonsvis af tal ved enkelte klik med musen. Sørg for, at du bruger dem konstruktivt og ikke bare til at give en varm fuzzy følelse af, at besøgstallene stiger måned for måned. Efter min mening bliver Google Analytics kun rigtig relevant, når man bruger statistikken til at gøre sit website bedre. Når jeg logger ind på Analytics er det derfor disse spørgsmål der bestemmer, hvilke tal jeg kigger på:

  1. Hvilket indhold skal jeg producere mere af? Først tjekker jeg top 25 over mest sete sider. Det indhold folk synes er mest relevant, er det jeg skal lave mere af. Ret simpelt.
  2. Klikker folk på det, jeg gerne vil have de klikker på? For at få svar på det, kigger jeg fortsat på de mest sete sider. Jeg vil gerne sikre mig, at de fem mest besøgte sider spiller helt, som de skal. Jeg går derfor ind på hjemmesiden og tager et grundigt kig på netop disse fem sider, som ligger helt i toppen. Er indholdet det rigtige i forhold til det, jeg vil ”sælge”? Og hvor forventer jeg, at folk klikker hen når de har kigget lidt på denne side? Har jeg nogle store knapper, der skriger ”tryk på mig”? Eller noget juicy relateret indhold, som kan få dem til at blive? Når jeg har noteret mig, hvad jeg tror folk gør på disse sider, så er det tilbage til Google Analytics for at tjekke, om jeg har gættet rigtigt. Nu bruger jeg funktionen ”In Page Analytics” til at se, hvad folk faktisk klikker på. Er der ikke overensstemmelse med det, jeg gerne vil have sker, så er der arbejde for mig at gøre.
  3. Bliver mit vigtigste indhold fundet? Jeg har en top 5 over de sider, jeg selv synes er vigtigst på websitet. I den ideelle verden er der fuldstændig sammenfald med de sider, der faktisk får mest trafik, men måske opfører folk sig ikke præcis som jeg gerne vil have (det sker nogle gange for mig, men sikkert aldrig for dig, eller?). Derfor tjekker jeg, at mine favoritsider ligger højt på listen over mest sete sider. Hvis ikke, så skal jeg måske gøre lidt mere reklame for dem på min hjemmeside – på forsiden, på andre af de mest sete sider osv.
  4. Hvor er der læk? De sider, hvor folk først kommer ind på hjemmesiden skal gerne give dem lyst til at blive. Og hvis du tror, at folk kun kommer ind via forsiden, så har du spist søm. I disse google-tider kommer folk ind fra siden, fra oven og via bagdøren. Tjek hvilke landingssider der ligger i top – måske bliver du overrasket. Din forside ligger der forhåbentlig, men måske også en rigtig god blogpost, en gammel produktside eller noget helt fjerde, der har et godt match med de ord, folk googler på. Derfor kigger jeg på afvisningsprocenten på disse landingssider. Det vil sige, hvor mange der trådte direkte ind på denne side og derefter tog retur til Google eller en anden hjemmeside. De fandt altså ikke noget, der for dem var så relevant, at de klikkede videre på hjemmesiden. Ved hjælp af sammenligningsfunktionen kan jeg se, hvilke sider der har en afvisningsprocent, der er højere end hele websitets gennemsnit. Her vil jeg gerne kaste nogle kræfter ind. Er der helt åbenlyse grunde til at folk smutter igen? Skal noget omstruktureres eller uddybes for at få folk til at blive. Eller skal jeg have nogen bedre knapper, der leder videre til andet indhold på min hjemmeside?
  5. Sidst, men ikke mindst tjekker jeg lige henvisninger under trafikkilder. Er der nogen der har været så venlige at give en omtale af websitet, som derfor giver trafik til mig? Hvis ja, så er en takkemail måske på sin plads. Det giver god webkarma at vise, at man sætter pris på den slags.

Sådan ser min analytics-rutine ud. Hvilke tal tjekker du hver gang?

Foto af Janoon028 via FreeDigitalPhotos.net

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *